• 0341 36 96 36
  • +31 341369636
  • Ma -Vr : 07:00 - 17.00 uur (Nijkerk is geopend vanaf 08.00 uur)

Onze afdeling deuren en bouwbeslag is alleen te bezoeken op afspraak!!!!!

mei 25, 2022

Waardoor roest RVS en wat kunt u er tegen doen?

In de jaren negentig is het RVS deurbeslag enorm opgekomen en nooit meer weggegaan. Vandaag de dag wordt het meeste hang- en sluitwerk in RVS uitgevoerd. Mooi RVS deurbeslag geeft immers binnen- en buitendeuren direct een stijlvolle uitstraling.

Hoe groot is de schrik als uw mooie beslag na enige tijd blijkt te roesten! Dat kan toch niet bij RVS? Dat kan dus wel. In dit artikel komen verschillende vormen van roestend RVS beslag voorbij. Vaak is dit echter te voorkomen. We leggen uit hoe u dit doet, maar we beginnen met het meest voorkomende misverstand.

RVS is roestvast staal, geen roestvrij staal!

RVS staat niet voor roestvrij staal maar voor roestvast staal. Voor binnen- en buitendeurbeslag is de standaard legering RVS AISI 304, waarin 18% chroom  en 8% nikkel is verwerkt. Voor een betere bescherming wordt RVS AISI 316 ook in deurbeslag gebruikt. De chroom en nikkel gehaltes gaan dan iets omhoog en er worden andere stoffen aan toegevoegd. Het koolstofgehalte (wat zorgt voor sterkte) kan dan echter wat lager zijn. AISI 316 is kostbaarder en wordt veelal toegepast in natte en zoute omgevingen, zoals bijvoorbeeld in keukens en zwembaden of aan de kust.

Waardoor roest RVS beslag?

RVS beslag kan gaan roesten door invloeden van buitenaf. In beslag en sloten kan heel makkelijk wind en vocht doorslaan, zeker in vochtige seizoenen. Doorslag en koudebruggen doen condens ontstaan op plekken waar je het niet verwacht. Zeker als u in de polder woont is regen en wind vanuit het westen aan de weerzijde van uw woning vaak de boosdoener.

Roestend deurbeslag wordt zichtbaar in de vorm van:

  • ‘Tranende’ onderconstructies
  • Bruine lijntjes: vliegroest
  • Vlekken: wit of geeloranje

‘Tranende’ onderconstructies

Bij RVS deurbeslag zijn de zichtbare oppervlakken van RVS en de delen “onder de motorkap” meestal van kunststof of staal.

  • Als een onderconstructie van kunststof is dan zit daar bij geveerd beslag een stalen veer in gewikkeld.
  • Stalen onderconstructies, meestal verzinkt staal, zorgen voor sterkte en hebben het voordeel dat deurkrukken er vastdraaibaar geveerd op gemonteerd kunnen worden. De vierkante krukstift of wisselstift die het slot bedient vanuit de deurkruk is ook van verzinkt staal voor sterkte.   

Verzinkt stalen delen roesten veel sneller dan delen van RVS. Het kan dan ook voorkomen, zeker in de buitenlucht, dat roestende delen “onder de motorkap” aftekening gaan geven rondom RVS delen. Soms lijkt het dan zelfs alsof een rozet of schild aan de onderzijde een “traan laat”. 

Bruine lijntjes op RVS: vliegroest

Ook op het oppervlak van RVS in de buitenlucht kan roest ontstaan. Dit wordt vliegroest genoemd. Door de invloed van regen, wind, zand en grondwater worden minuscuul kleine kleine staal- en vuildeeltjes op RVS oppervlakken afgezet. Vooral metaaldeeltjes van een andere aard dan RVS gaan roesten op het oppervlak van het RVS. In de matte lijntjestructuur ziet u dan langzaam bruine lijntjes ontstaan. Soms gaat de corrosie heel snel, verschillende metalen met verschillende spanning of lading kunnen een zeer besmettelijke reactie met elkaar aangaan die corrosie versnellen.

De bruine lijntjes die ontstaan kunnen met een goede RVS cleaner verwijderd worden, ook hier is het advies met een zachte doek steeds te poetsen in de richting van de matte lijntjestructuur.

De ervaring leert dat de eerdergenoemde 3-4 maandelijkse schoonmaak eigenlijk nooit plaatsvindt. Toch is het raadzaam om het te doen om zichtbare corrosie te voorkomen. Bij aftekening van bruine lijntjes wordt het klusje meteen lastiger en kostbaarder, goede RVS cleaners zijn prijzig.

Vlekken op RVS: wit of geeloranje

Er bestaat veel vraag naar kustbestendig of zwembadbestendig RVS. Het vaste antwoord is dat het niet bestaat. Alles valt of staat met het juiste onderhoud. In het zwembad is chloor de boosdoener. Dit maakt weliswaar schoon maar verwijdert ook agressief alle bescherming die op oppervlakken aangebracht is. Door chloor wordt materiaal kaal en slaat vaak wit uit na verloop van tijd, waarna dit nog sneller opnieuw vatbaar is voor vervuiling en corrosie.

Aan de kust is zout het probleem. De wind en regen zetten voortdurend laagjes zout af op alle oppervlakken. Na een wandeling langs de kustlijn op het strand begint de huid in het gezicht ook voelbaar te trekken door dezelfde zoutafzetting. Op het RVS oppervlak ontstaan geeloranje vlekken door het zout. Het ziet er uit als roest maar dat is het niet. Het RVS materiaal gaat er smerig en gevlekt uitzien, maar het materiaal blijft even sterk en corrodeert hierdoor dus niet. Het schoonmaken is een lastige klus en in hoogbouw soms bijna onmogelijk. Ook hier is behandeling tot op zekere hoogte mogelijk met een goede RVS cleaner. Op deze plekken en op boten en schepen wordt RVS vaak hoogglans gepolijst toegepast. Vuil hecht zich hierop minder snel dan op matte geborstelde RVS oppervlakken.  

Wat kunt u tegen roestend RVS beslag doen?

U kunt de kans op roestend RVS beslag verkleinen door het op de juiste manier te behandelen, afhankelijk van waar het beslag gemonteerd is.

  • In de buitenlucht
    Na montage in de buitenlucht is het verstandig om het RVS beslag meteen een schoonmaakbeurt met een goede RVS cleaner te geven. Na behandeling blijft een beschermlaagje achter, wat een goede startbescherming geeft. Altijd vegen in de richting van de matte structuurlijntjes in het RVS oppervlak. Om de 3 à 4 maanden volstaat vervolgens een schoonmaakbeurt met een warm afwassopje en een zachte doek. Tip: neem bij het ramenlappen het beslag ook even mee.
  • Binnenshuis
    Na montage van RVS beslag binnenshuis hoeft u alleen eventueel vuil door de montage te verwijderen. Daarna kan het beslag indien nodig ook weer schoongemaakt worden met een afwassopje en zachte doek.